Bestilling af en håndværker

En håndværker kan bestilles på følgende 3 måder:

Mail: afd90@aab.dk
Denne måde foretrækkes, og vi svarer hurtigst muligt tilbage

I fælleshusets åbningstid:
Første tirsdag hver måned kl. 18-19
Hver mandag og torsdag kl. 7.30-8.30

Akut telefonen: 8174 0027
Må kun benyttes i akut tilfælde

Bestilling af en håndværker

En håndværker kan bestilles på følgende 3 måder:

Mail: afd90@aab.dk
Denne måde foretrækkes, og vi svarer hurtigst muligt tilbage

I fælleshusets åbningstid:
Første tirsdag hver måned kl. 18-19
Hver mandag og torsdag kl. 7.30-8.30

Akut telefonen: 8174 0027
Må kun benyttes i akut tilfælde

Hvornår er det akut?​

  • Vandlækage – der giver anledning til vandskade.
  • Kloakstop – hvis vandetløber over, selvom du slukker for vandet eller alle afløb i alle rum er fuldstændig stoppet. (Et afløb giver ikke vagtbesøg, men stiger vandet med risiko for vandskade, skal der ringes)
  • Varme – Alle rum er uden varme mellem november og marts. (afdelingen har 2 gasovne, der stilles til rådighed)
  • El – Ingen el i boligen. (tjek først sikringer og relæ)
  • Vand – manglende vand i alle rum
  • Hoveddør – der ikke kan lukkes eller låses. (Tjek at der ikke ligger småsten i vejen)
  • Vinduer – hvis begge lag glas er ødelagt, så der er hul igennem.
  • Snerydning – manglende snerydning, som er akut fare for andre. Der ryddes sne efter DMIs anvisninger.
  • Løse kloakdæksler, væltede træer, løse tagsten mv.
  • Brand, indbrud mv. Ring altid 112 først. 

Ved manglende el og vand, bedes du tjekke:

  • Om det også gælder naboerne
  • Forsyningens hjemmeside
  • Om der er varslet vedligeholdelse

Følgende eksempler der ikke er akut:

  • Toilet der ikke kan skylle ud. Der bruges en spand med vand til at skylle ud med.
  • Et gulvafløb eller afløb fra vask er stoppet
  • Problemer med TV-signalet – kontakt TV-udbyderen direkte

Hvornår er det akut?​

  • Vandlækage – der giver anledning til vandskade.
  • Kloakstop – hvis vandetløber over, selvom du slukker for vandet eller alle afløb i alle rum er fuldstændig stoppet. (Et afløb giver ikke vagtbesøg, men stiger vandet med risiko for vandskade, skal der ringes)
  • Varme – Alle rum er uden varme mellem november og marts. (afdelingen har 2 gasovne, der stilles til rådighed)
  • El – Ingen el i boligen. (tjek først sikringer og relæ)
  • Vand – manglende vand i alle rum
  • Hoveddør – der ikke kan lukkes eller låses. (Tjek at der ikke ligger småsten i vejen)
  • Vinduer – hvis begge lag glas er ødelagt, så der er hul igennem.
  • Snerydning – manglende snerydning, som er akut fare for andre. Der ryddes sne efter DMIs anvisninger.
  • Løse kloakdæksler, væltede træer, løse tagsten mv.
  • Brand, indbrud mv. Ring altid 112 først. 

Ved manglende el og vand, bedes du tjekke:

  • Om det også gælder naboerne
  • Forsyningens hjemmeside
  • Om der er varslet vedligeholdelse

Følgende eksempler der ikke er akut:

  • Toilet der ikke kan skylle ud. Der bruges en spand med vand til at skylle ud med.
  • Et gulvafløb eller afløb fra vask er stoppet
  • Problemer med TV-signalet – kontakt TV-udbyderen direkte

Hvornår er der brug for en håndværker?

De fleste beboere er faktisk rigtig dygtige til at vedligeholde deres egen bolig og bestille en håndværker på de rette tidpunkter. Dog findes der fortsat nogen, der falder uden for. Men hvorfor er det egentlig så vigtigt, hvornår vi bestiller en håndværker?

Den krævende type

“Når jeg bor til leje, så slipper jeg for al vedligeholdelse. Så ringer jeg bare efter hjælp med det samme, og med den husleje jeg betaler så forventer jeg de står her a.s.a.p og 24/7.”

Han har ikke sat sig ind i, at han har vedligeholdsespligt i sin egen bolig, og han vil få en generelt kedelig oplevelse, mens han bor til leje.

Den engagede type

“Det er rart at kende sin afdeling, jeg læser tit nyhedsbrevene og prøver at holde mig opdateret. Når jeg har brug for en håndværker, tjekker jeg, om der er noget, jeg kunne have gjort inden.”

Han har før fulgt en guide eller to, og ved, at de penge der spares på en håndværker, er penge der istedet kan bruges på andet i afdelingen. 

Den travle type

“Mit ventilationsanlæg har hylet i flere uger nu, men jeg kunne ikke lige huske, hvordan jeg fik bestilt en håndværker. Så nu har jeg bare slukket for det istedet, nu hyler det ikke mere.”

Hun har ikke sat sig ind i, at hun ikke må slukke for anlægget og hun fik ikke lige kontaktet bestyrelsen. Som konsekvens er der nu kommet skimmelsvamp i boligen.

Hvis akut telefonen misbruges

Hvis du ringer til akut-telefonen, og opkaldet viser sig ikke at være akut, eller det viser sig at problemet skyldes manglende vedligeholdelse, så betaler du selv for udgiften til håndværkeren.

Det er bestyrelsen der i samarbejde med håndværkeren bedømmer om, det er akut, og om afdelingens vedligeholdelsesreglementer er overholdt.  

Vedligeholdelsespligt

Alle beboere har pligt til selv at vedligeholde egen bolig. Her på hjemmesiden kan du finde reglementer, videoer og gode råd til, hvordan du vedligeholder sin bolig. 

Nøgler

Hvis du ikke selv er hjemme, når håndværkeren kommer, er du velkommen til at aflevere din nøgle til bestyrelsen. Dette aftales på forhånd. 

Fakta​

  • Et akutopkald starter oftest på minimum 3.000 kr.
  • De penge, vi betaler i husleje hver måned, bruges kun på vores afdeling. Til fx. håndværkere, legeplads, vedligeholdelse osv.

Hvis akut telefonen misbruges

Hvis du ringer til akut-telefonen, og opkaldet viser sig ikke at være akut, eller det viser sig at problemet skyldes manglende vedligeholdelse, så betaler du selv for udgiften til håndværkeren.

Det er bestyrelsen der i samarbejde med håndværkeren bedømmer om, det er akut, og om afdelingens vedligeholdelsesreglementer er overholdt.  

Vedligeholdelsespligt

Alle beboere har pligt til selv at vedligeholde egen bolig. Her på hjemmesiden kan du finde reglementer, videoer og gode råd til, hvordan du vedligeholder sin bolig. 

Nøgler

Hvis du ikke selv er hjemme, når håndværkeren kommer, er du velkommen til at aflevere din nøgle til bestyrelsen. Dette aftales på forhånd. 

Fakta​

  • Et akutopkald starter oftest på minimum 3.000 kr.
  • De penge, vi betaler i husleje hver måned, bruges kun på vores afdeling. Til fx. håndværkere, legeplads, vedligeholdelse osv.