Problemer i din bolig?

Prøv først at læse her, hvad du selv kan gøre for at afhjælpe problemet eller minimere skaden.

Problemer i din bolig?

Prøv først at læse her, hvad du selv kan gøre for at afhjælpe problemet eller minimere skaden.

Affald
Afkalking 

Afløb – stoppet vask
Afløb – stoppet gulvafløb
Antennesignal

Affald
Læs alt om affald her…
Hvis du observerer noget uregelmæssigt ved affaldet, så som manglende afhentning, ødelagte containere eller lignende, så kontakt bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren. 

Afkalkning
Vandhaner skal jævnligt afkalkes, det kan især ses, hvis din vandhane begynder at give en ujævn stråle. I enden af vandhanen, hvor vandet kommer ud, kan du skrue ”hovedet” af, og for det meste kan det gøres med fingrene, med mindre der er meget kalk. Hvis den sidder godt fast, kan du bruge en skiftenøgle/svensknøgle. Læg gerne en klud imellem, så armaturet ikke ridses.

Skru forsigtig filtret ”perlatoren” af vandhanen, og rens den fri for kalk, skidt, rust og fnuller.

Hvis der er meget kalk, man med fordel lægge perlatoren i en beholder med lagereddike natten over og tage noget toiletpapir med lagereddike på og vikle rundt om blandingsbatteriet de steder, der er svært tilgængelige. Dagen efter fjernes toiletpapiret, og du kan evt. finde en gammel aflagt tandbørste frem og skrubbe det sidste kalk af. Skrub også perlatoren ren og skru den på plads igen.

Hvis filteret ”perlatoren” for enden af vandhanen er ødelagt, kan du få udleveret en ny i fælleshuset åbningstid.

Når nu du er i gang, hvorfor så ikke også afkalke brusehovedet og elkedlen?

Hvis ikke det løser problemet, så kontakt bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren

Afløb – stoppet vask
Hvis afløbet er helt eller delvist stoppet, kan det skyldes almindeligt brug, men det kan også være fordi, der er hældt fedt eller andet ned i vasken. Fedtpropper kan nogle gange opløses ved at hælde 1-2 kander kogende vand i vasken, og derefter lad det virke i 10 min.

Brug aldrig afløbsrens, da det kan skabe en prop, ødelægge rør og være til gene for en evt. vvs’er eller kloakmester.

Der kan også bruges en svupper til afhjælpning af propper. Husk at lukke overløbshullet til med en fugtig klud, ellers udlignes trykket og effekten udebliver.

I toilet- og badeværelsesvasken sidder der en prop ”bundventil”, som kan opfange hår og lignende. Løft den op se, om der er noget som forhindrer vandet i passere. I så fald skal du fjerne det.

Vaskene kan også være tilstoppet, hvis gulvafløbet er tilstoppet (se nedenfor).

Hvis både køkkenvasken og vasken på toilet er tilstoppet, så er det oftest afløbet i teknikskabet, der skal renses.

I nyhedsbrevet februar 2019, blev der skrevet en artikel om hvordan især opvasketabs er med til at stoppe kloakken, og hvilke betydninger de har. Nyhedsbrevene kan findes her på hjemmesiden, artiklen indeholder også andre gode tips til at undgå at stoppe kloakken. 

Hvis ikke det løser problemet, skal du kontakte bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren.
Hvis alle afløb i huset er stoppet – både vask- og gulvafløb eller vandet stiger med fare for vandskade – skal der ringes på akutnummeret 8174 0027.

Afløb – stoppet gulvafløb
Hvis dit afløb er helt eller delvist stoppet, skyldes det ofte hår og sæberester.

På afdelingens hjemmeside ligger der en video, som viser hvordan man renser gulvafløbene.

Der sidder et gulvafløb både i brusekabinen og i teknikskabet på toilettet. Det er vigtigt at ikke stikke fingrene ned i gulvafløbet i teknikskabet, da den kan have skarpe kanter, brug i stedet for en opvaskebørste til at rense ”klokken”.

Brug aldrig afløbsrens, da det kan skabe en prop, ødelægge rør og være det gene for en evt. vvs’er eller kloakmester.

Hvis ikke det løser problemet, skal du kontakte bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren.
Hvis alle afløb i huset er stoppet – både vask- og gulvafløb eller vandet stiger med fare for vandskade – skal der ringes på akutnummeret 8174 0027.

Antennesignal
Afdelingen er ikke tilkoblet nogen fællesantenne. Du kan altså frit vælge udbyder, og du skal selv tilmelde dig.

Hvis du mister TV-signal og internet, skal du ikke kontakte bestyrelsen, men tag direkte kontakt til TV-signaludbyderen; fx YouSee, Fullrate.

Batterier

Tit virker tingene ikke, simpelthen fordi de bare mangler batterier, som virker.

Det er dit eget ansvar at sørge for udskiftning af alle batterier i boligen.

I boligen er der følgende:

  • 2 x røgalarmer (st. og 1. sal): 1 x 9v-batteri
  • 1 dørklokke: 1 x LR23A-Batteri
  • 1 modtagerboks til dørklokken: 3 x C-batterier
  • 2 x gulvvarme display (st. og 1. sal): 2 x AA-Batteri 
  • 2 x gulvvarme modtagere (i teknikskab): 2 x AA-Batterier (husk at trykke boksen på maven efter udskiftning)

Enkelte boliger kan dog have fået udskiftet til andre modeller.

Hvis det ikke hjælper at skifte batteri, så kontakt bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren.

Døre – yderdøre
Døre – inderdøre

Døre – yderdøre
Alle døre skal mindst én gang om året smøres med olie, og det skal du selv gøre. Der skal bruges en syrefri smudsafvisende olie. Hvis der er planlagt tømreservice i afdelingen, så gør tømreren det også under servicebesøget.

På afdelingens hjemmeside ligger der en video,  som viser hvordan du vedligeholder dine døre og vinduer. 

Hvis du ikke kan lukke eller låse døren ordentlig, så tjek om der ligger sten eller grus i vejen. I dørene sidder der små tapper, som skal gå ned i gulvet for at låse, og hvis hullet er fyldt op med sten eller snavs, så kan døren ikke låses ordentlig. Brug en støvsuger til at få det hele op. 

Døre – inderdøre
Dørene kan ikke tåle til at hænges knager på dem, eller at der hænges våde håndklæder over dem, så får de både fugtskader og begynder at blive løse i hængslerne.

Du kan forebygge skæve døre ved at holde dørene lukket indimellem. Når døren bliver holdt fast af karmen, bliver den ikke så let skæv, og hængslerne vrides ikke ud af facon. Gulvvarmen har fx også godt af, at du lukker døren til bad og toilet.

Selve håndtaget kan også være blevet løst. Håndtaget sidder fast med en umbracoskrue på den gennemgående pal. Hvis du strammer den umbracoskrue, der sidder på siden af håndtaget, vil det igen sidde fast. 

Hvis ikke det løser problemet, så kontakt bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren. 

Emhætte – rengøring
Emhætte – rensning af filtre
Emhætte – lys

Emhætte
Emhætten har det med let at blive snavset, især med fedt og mados. Dette medfører, at den med tiden vil fungere dårligere, hvis du ikke jævnligt rengøre den.

Det kan være svært at komme til alle steder, da emhætten har mange kroge og kanter. Hvis du giver emhætten den helt store rengøring, kan du med fordel først fjerne filtrene, derefter skrue hele den udtræksplade af, der sidder fast med 2 skruer i skinnen på hver side. Så kan man bedre komme til og har bedre udsigt op til resten af emhætten.

Når du gør rent oppe i emhætten, er det vigtigt ikke at bruge rengøring på sprayflaske, da der er elektricitet. Brug i stedet for en opvredet klud. 

Emhætte – rensning af filtre
I emhætten sidder 2 filtre, der let kan tages ud ved at trykke i begge sider af filtrene.

Filtrene kan nu rengøres med varmt vand og sulfo, eller komme i opvaskemaskinen.

Når filtrene klikkes op på plads igen, skal du huske at vende dem rigtigt, så de er til at tage ud igen næste gang.

Vigtigt! Man må ikke bruge emhætten uden filtre, så er der nemlig stor risiko for, at man fedter aftræksrøret eller kontraspjældet til. Kontraspjældet sidder bag kassen i krydderiskabet, den åbner og lukker efter behov, men hvis den bliver for fedtet, kan den sætte sig fast, hvilket kan medføre, at der konstant vil være åbent, og så vil kulde trække ind fra emhætten.

Hvis du har problemer med emhætten, kan du kontakte bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren.

Emhætte – lys
I emhætten sidder der 2 el-pærer, vi anbefaler at du bruger 4W LED kerte med lille fatning. Husk at pærerne er varme, hvis de har været tændt, lige før du tager dem ud.

Fugt

Fugt er tegn på dårligt indeklima eller indtrængende vand.

Ventilationsanlægget skal altid være tændt. Under fanen “V” kan du læse mere om ventilationsanlægget.
Hvis anlægget ikke virker, er det vigtigt at der i perioden luftes ud mindst 2 gange dagligt, indtil det bliver repareret.

For at minimere risikoen for fugtskader må temperaturen i boligen ikke komme under 16 grader i længere perioder.

Undgå at dække radiatorer til med våde håndklæder og lignende. 

Radiatortermostaten måler temperaturen i rummet, og hvis du dækker radiatortermostaten til med fx en sofa, kan radiatoren ikke fungere optimalt. Du kan dog vælge at få afdelings vvs’er til at udskifte den almindelige termostat til en termostat med fjernføler. Hør bestyrelsen nærmere om priser. 

Hvis ikke det løser problemet, skal du kontakte bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren.

Hvis du har skimmelsvamp i boligen, har du pligt til at oplyses det til bestyrelsen, så du kan få den rette hjælp, inden det spreder sig.

Hpfi-relæ

Hpfi-relæ

Hvis du mangler strøm i din bolig, skyldes det ofte, at der sprunget en sikring, eller at relæet er slået fra.

Relæet kan slå fra af flere grunde fx overbelastning, fejl på apparat, ledninger eller installationer.

Du kan selv fejlfinde ved at slukke for alle apparater og tænde relæet igen.
Derefter tændes alle apparater ét ad gangen, indtil relæet går ud igen. Når relæet går ud, ved du hvilket apparat, der er skyld i problemet.

Manglende strøm kan også skyldes fejl hos el-selskabet eller manglende betaling. 
Tjek altid:

  • Om det også gælder naboerne
  • Forsyningens hjemmeside
  • Om der er varslet vedligeholdelse

Kloak
Køkkenskabe

Kloak
Se under ‘afløb’ eller nyhedsbrevet februar 2019 for flere tips.

Køkkenskabe
Hvis køkkenskabet under vasken begynder at hænge, er det fordi, at der er for meget vægt på lågen. Dette kan afhjælpes ved at hænge bioaffald (som er tung) inderst og restaffald (som er let) yderst på lågen. 
Derudover er det vigtigt, at du ikke overfylder skraldeposen, både så du kan binde knude på posen, og så du ikke presser ned i stativerne. 
Hvis du skal presse posen mere sammen, inden du kan binde en knude, er det vigtig, at du tager den af stativet først, så du ikke hænger i lågen

Lys – elpærer
Lys – manglende belysning
Lys – gadebelysning 

Lys – elpærer
Som beboer skal du selv skifte el-pærer. 

Vi anbefaler du bruger følgende:

Emhætte: 2 x 4W LED kerte med lille fatning
Toilet: 4 x 3W LED GU10
Bad: 5 x 5W LED GU10
Udvendig lampe: 2 x 9W G23 2 pin fatning 

Spots skiftes ved at trykke og dreje på ringen, der sidder rundt om pæren.

Lys – manglende belysning
Start med at tjekke sikringer og Hi-fi relæet (du kan læse mere om det under H). 
Dernæst skal du tjekke følgende:

  • Om det også gælder naboerne
  • Forsyningens hjemmeside
  • Om der er varslet vedligeholdelse
  • Regningen er betalt

Lys – gadebelysning
Hvis der mangler gadebelysning på Agertoftens grund, skal du sende en mail til bestyrelsen eller skrive det på facebook, så andre beboere også er informeret om, at de skal færdes med forsigtighed, indtil det virker igen.
Hvis der mangler gadebelysning på kommunens grund omkring Agertoften, skal du kontakte SEAS-NVE på https://www.seas-nve.dk/kundeservice/driftinfo/fejlmeld-vejbelysning

Oliespild på veje

Oliespild på veje
Hvis du spilder olie på vejen, kan det resultere i at vejene blive glatte, og visse olier kan beskadige asfalten. 

Derfor er det vigtig hurtigst muligt at komme af med olien.

Hvis du opdager det lynhurtigt, kan du skynde dig at skylde det ned i kloakken. Vigtig! Dette må ikke gøres andre steder end i Agertoften, da hos os har vi et meget nyt anlæg, der kan opfange og udskille olien i kloakken. 

Du kan også strø kattegrus eller produkter med lignende sugeevner på, lade det ligge lidt og derefter feje det op.

Hvis du arbejder på din bil, er det vigtigt, at du bruger et tæppe eller en spildbakke beregnet til oliespild.

Parkering
Postkasser


Parkering
Alle husstande har én privat parkeringsplads, hvilket betyder, at der kan være rift om de resterende gæsteparkeringspladser.
Hvis der holder en enden bil på din plads, må du gerne pænt bede vedkommende om at flytte sin bil. Hvis du ikke ved ,hvem det er, så kan du benytte facebook gruppen til at lave en venlig henstilling. 
Det er ligeledes vigtigt selv at informere egne gæster om at benytte på gæsteparkeringerne.

Alle afdelingens håndværkere må benytte alle parkeringspladser i tidsrummet 7-16

Har du ikke selv en bil og brug for din parkeringsplads, opfordrer bestyrelsen til, at du sætter et gæsteparkeringsskilt på din parkeringsplads, så der frigives en ekstra plads. Det er også med til signalere til indbrudstyve, at der er nogen hjemme. Skiltene udleveres i fælleshuset åbningstid og kan fx også sættes op ferieperioder.


Postkasser
Dem har vi ikke været heldige med, bestyrelsen er klar over udfordringerne med dem og forventer at udskifte til nye postkasser i foråret 2019. 

Radiatorer
Ringeklokker
Røgalarmer

Radiatorer
Læs mere her…

Ringeklokker
Hvis ringeklokken ikke virker, skyldes det som oftest, at den skal have skiftet batterier. Det er dit eget ansvar at sørge for, at batterierne virker.

  • 1 ringeklokke: 1 x LR23A-Batteri
  • 1 modtagerboks til ringeklokken: 3 x C-batterier

(Der er være udskiftet til nye modeller i enkelte boliger)

Du må ikke selv skifte frekvens på ringeklokken, da alle ringeklokker er indstillet efter hinanden i afdelingen. Ellers risikere du, at det også begynder at ringe på hos naboerne. 

Røgalarmer

Du er forpligtet til at have to fungerende røgalarmer i hjemmet. Røgalarmer skal holdes fri for støv, og det er ikke tilladt at tage dem ned eller overmale dem. Hvis røgalarmen ikke virker eller begynder at bippe uden grund, så prøv først at skifte batterier, inden du kontakter bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren.

  • 2 x røgalarmer (st. og 1. sal): 1 x 9v-batteri

Skadedyr
Skimmelsvamp
Snerydning

Skadedyr
Læs mere her…

Skimmelsvamp
Læs mere her…

Snerydning
Det er afdelingens ansvar at snerydde og salte veje, stier og fortove, men det er dit eget ansvar at holde din egen sti fra hoveddøren og ud til fortovet/vejen fri for sne.

Det er god idé at holde øje med vejrudsigten i de kolde måneder. Hvis du er væk fra boligen mere end én dag, bedes du sørge for at få en nabo eller ven til at sørge for snerydningen for dig. 

Hvis du observerer akutte problemer som kan forsage ulykker, som fx istapper fra tagene eller manglende saltning, så kontakt bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren.  

Toilet
Træ og hække

Toilet
Kan toilettet ikke trække ud, kan det skyldes, at det er stoppet, eller at cisternen er gået i stykker. 
Hvis toilettet er stoppet, skal du selv prøve at afhjælpe det på 2 måder:

  1. Hæld en stor spand med vand ned i toilettet. Hæld det i på én gang, så det lægger et pres. Så længe der siver vand ud, er der håb. Afvent og prøv igen senere.
  2. Brug en svupper. Bevæg svupperen kraftigt op og ned til at få skabt et tryk. 

Brug aldrig afløbsrens, klorin eller kaustisk soda, da det er skadeligt både for miljøet og en evt. kloakmester der må komme ud. 

Hvis det ikke hjælper, skal du kontakte bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren.

Træ og hække
Inden du begynder at plante eller klippe træer og hække, er det er god idé lige at læse havereglementet igennem og tale med naboerne først. 

Det er afdelingen, der har ansvaret for at beskære træerne i forhaverne. Men det er dig selv, der skal sørge for vanding. Hvis dit træ skabe vandris (små sideskud på stammen), må du gerne selv klippe dem af. 

Hvis det er sket skade på dit træ, skal du straks meddele det bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren, så der ikke sker yderlig skader på træet eller omkringliggende bygninger. 

Vand – intet vand
Vand – vandet stiger op gennem afløb eller vask
Varme
Varmtvandsbeholder (VVB)
Vinduer
Ventilation

Vand – intet vand
Hvis du mangler vand, skal du først tjekke:

  • Om det også gælder naboerne
  • Forsyningens hjemmeside
  • Om der er varslet vedligeholdelse

Hvis du kun mangler vand i én vandhane, skal du skrive en mail til bestyrelsen. 
Mangler du vand i alle haner, skal du ringe på 8174 0027.

Vand – vandet stiger op gennem afløb eller vask
Ved opstigende vand kontakt straks bestyrelsen på 8174 0027. 

Varme
Læs mere her…

Varmtvandsbeholder (VVB)
På varmtvandsbeholderen kan du aflæse temperaturen. Inden du aflæser temperaturen, er vigtigt at tage højde for, at der ikke lige er nogen der har taget opvasken eller på anden vis tømt ud af beholderen, for så vil temperaturen være lav. 

Du kan selv justerer temperaturen alt efter, hvor mange I er i husstanden, og hvor meget varmt vand, I har brug for.

Dog anbefales det at have en temperatur på 55 grader. Dette er også minimumsgrænsen for at undgå legionella og andre bakterier. Ved for høje temperaturer dannes der hurtigere kalkaflejringer i rørene. 

Vinduer
Vinduerne skal smøres mindst én gang om året. Se videoen her om, hvordan du gør det. 

Ventilation
Én gang om året skal ventilationsanlæggene have en servicegennemgang, og i den forbindelse bliver der også skifte filtre på anlægget. Der bliver yderligere skiftet filtre en gang til om året. Det er afdelingen, der holder udgiften til servicebesøgene, men du har selv mulighed for at lave til tilkøb på pollenfiltre. 

Du må ikke støvsuge filtrene, da det gør dem kompakte og ødelægger dem. Hvis du selv synes, der er behov for at få skiftet filtre mere end to gange årligt, er du velkommen til selv at købe og udskifte filtre, eller købe dem gennem bestyrelsen. 

Som en del af vedligeholdelsespligten skal du selv rense udsugningsventilerne mindst én gang årligt. Hvis ventilerne ikke er rengjorte, vil du især efter et filter skift kunne høre anlægget larme mere og nogen gange begynde at hyle, da der kommer meget tryk på. Du kan se videoen her, hvordan man gør. Der ligeledes også en video, der viser hvordan man indstiller temperaturen. 

Rundt om indblæsningsventilerne der sidder i alle rum, dannes der en sort ring. Det er støv fra boligen, som let tørres af med en støvkost eller opvredet klud.

Det er ikke tilladt at slukke for ventilationsanlægget. Hvis anlægget larmer mere, end der er behageligt, så er der noget galt. Kontakt da bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren. 

Affald
Afkalking 

Afløb – stoppet vask
Afløb – stoppet gulvafløb
Antennesignal

Affald
Læs alt om affald her…
Hvis du observerer noget uregelmæssigt ved affaldet, så som manglende afhentning, ødelagte containere eller lignende, så kontakt bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren. 

Afkalkning
Vandhaner skal jævnligt afkalkes, det kan især ses, hvis din vandhane begynder at give en ujævn stråle. I enden af vandhanen, hvor vandet kommer ud, kan du skrue ”hovedet” af, og for det meste kan det gøres med fingrene, med mindre der er meget kalk. Hvis den sidder godt fast, kan du bruge en skiftenøgle/svensknøgle. Læg gerne en klud imellem, så armaturet ikke ridses.

Skru forsigtig filtret ”perlatoren” af vandhanen, og rens den fri for kalk, skidt, rust og fnuller.

Hvis der er meget kalk, man med fordel lægge perlatoren i en beholder med lagereddike natten over og tage noget toiletpapir med lagereddike på og vikle rundt om blandingsbatteriet de steder, der er svært tilgængelige. Dagen efter fjernes toiletpapiret, og du kan evt. finde en gammel aflagt tandbørste frem og skrubbe det sidste kalk af. Skrub også perlatoren ren og skru den på plads igen.

Hvis filteret ”perlatoren” for enden af vandhanen er ødelagt, kan du få udleveret en ny i fælleshuset åbningstid.

Når nu du er i gang, hvorfor så ikke også afkalke brusehovedet og elkedlen?

Hvis ikke det løser problemet, så kontakt bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren

Afløb – stoppet vask
Hvis afløbet er helt eller delvist stoppet, kan det skyldes almindeligt brug, men det kan også være fordi, der er hældt fedt eller andet ned i vasken. Fedtpropper kan nogle gange opløses ved at hælde 1-2 kander kogende vand i vasken, og derefter lad det virke i 10 min.

Brug aldrig afløbsrens, da det kan skabe en prop, ødelægge rør og være til gene for en evt. vvs’er eller kloakmester.

Der kan også bruges en svupper til afhjælpning af propper. Husk at lukke overløbshullet til med en fugtig klud, ellers udlignes trykket og effekten udebliver.

I toilet- og badeværelsesvasken sidder der en prop ”bundventil”, som kan opfange hår og lignende. Løft den op se, om der er noget som forhindrer vandet i passere. I så fald skal du fjerne det.

Vaskene kan også være tilstoppet, hvis gulvafløbet er tilstoppet (se nedenfor).

Hvis både køkkenvasken og vasken på toilet er tilstoppet, så er det oftest afløbet i teknikskabet, der skal renses.

Hvis ikke det løser problemet, skal du kontakte bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren.
Hvis alle afløb i huset er stoppet – både vask- og gulvafløb eller vandet stiger med fare for vandskade – skal der ringes på akutnummeret 8174 0027.

Afløb – stoppet gulvafløb
Hvis dit afløb er helt eller delvist stoppet, skyldes det ofte hår og sæberester.

På afdelingens hjemmeside ligger der en video, som viser hvordan man renser gulvafløbene.

Der sidder et gulvafløb både i brusekabinen og i teknikskabet på toilettet. Det er vigtigt at ikke stikke fingrene ned i gulvafløbet i teknikskabet, da den kan have skarpe kanter, brug i stedet for en opvaskebørste til at rense ”klokken”.

Brug aldrig afløbsrens, da det kan skabe en prop, ødelægge rør og være det gene for en evt. vvs’er eller kloakmester.

Hvis ikke det løser problemet, skal du kontakte bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren.
Hvis alle afløb i huset er stoppet – både vask- og gulvafløb eller vandet stiger med fare for vandskade – skal der ringes på akutnummeret 8174 0027.

Antennesignal
Afdelingen er ikke tilkoblet nogen fællesantenne. Du kan altså frit vælge udbyder, og du skal selv tilmelde dig.

Hvis du mister TV-signal og internet, skal du ikke kontakte bestyrelsen, men tag direkte kontakt til TV-signaludbyderen; fx YouSee, Fullrate.

Batterier

Tit virker tingene ikke, simpelthen fordi de bare mangler batterier, som virker.

Det er dit eget ansvar at sørge for udskiftning af alle batterier i boligen.

I boligen er der følgende:

  • 2 x røgalarmer (st. og 1. sal): 1 x 9v-batteri
  • 1 dørklokke: 1 x LR23A-Batteri
  • 1 modtagerboks til dørklokken: 3 x C-batterier
  • 2 x gulvvarme display (st. og 1. sal): 2 x AA-Batteri 
  • 2 x gulvvarme modtagere (i teknikskab): 2 x AA-Batterier (husk at trykke boksen på maven efter udskiftning)

Enkelte boliger kan dog have fået udskiftet til andre modeller.

Hvis det ikke hjælper at skifte batteri, så kontakt bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren.

Døre – yderdøre
Døre – inderdøre

Døre – yderdøre
Alle døre skal mindst én gang om året smøres med olie, og det skal du selv gøre. Der skal bruges en syrefri smudsafvisende olie. Hvis der er planlagt tømreservice i afdelingen, så gør tømreren det også under servicebesøget.

På afdelingens hjemmeside ligger der en video,  som viser hvordan du vedligeholder dine døre og vinduer. 

Hvis du ikke kan lukke eller låse døren ordentlig, så tjek om der ligger sten eller grus i vejen. I dørene sidder der små tapper, som skal gå ned i gulvet for at låse, og hvis hullet er fyldt op med sten eller snavs, så kan døren ikke låses ordentlig. Brug en støvsuger til at få det hele op. 

Døre – inderdøre
Dørene kan ikke tåle til at hænges knager på dem, eller at der hænges våde håndklæder over dem, så får de både fugtskader og begynder at blive løse i hængslerne.

Du kan forebygge skæve døre ved at holde dørene lukket indimellem. Når døren bliver holdt fast af karmen, bliver den ikke så let skæv, og hængslerne vrides ikke ud af facon. Gulvvarmen har fx også godt af, at du lukker døren til bad og toilet.

Selve håndtaget kan også være blevet løst. Håndtaget sidder fast med en umbracoskrue på den gennemgående pal. Hvis du strammer den umbracoskrue, der sidder på siden af håndtaget, vil det igen sidde fast. 

Hvis ikke det løser problemet, så kontakt bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren. 

Emhætte – rengøring
Emhætte – rensning af filtre
Emhætte – lys

Emhætte
Emhætten har det med let at blive snavset, især med fedt og mados. Dette medfører, at den med tiden vil fungere dårligere, hvis du ikke jævnligt rengøre den.

Det kan være svært at komme til alle steder, da emhætten har mange kroge og kanter. Hvis du giver emhætten den helt store rengøring, kan du med fordel først fjerne filtrene, derefter skrue hele den udtræksplade af, der sidder fast med 2 skruer i skinnen på hver side. Så kan man bedre komme til og har bedre udsigt op til resten af emhætten.

Når du gør rent oppe i emhætten, er det vigtigt ikke at bruge rengøring på sprayflaske, da der er elektricitet. Brug i stedet for en opvredet klud. 

Emhætte – rensning af filtre
I emhætten sidder 2 filtre, der let kan tages ud ved at trykke i begge sider af filtrene.

Filtrene kan nu rengøres med varmt vand og sulfo, eller komme i opvaskemaskinen.

Når filtrene klikkes op på plads igen, skal du huske at vende dem rigtigt, så de er til at tage ud igen næste gang.

Vigtigt! Man må ikke bruge emhætten uden filtre, så er der nemlig stor risiko for, at man fedter aftræksrøret eller kontraspjældet til. Kontraspjældet sidder bag kassen i krydderiskabet, den åbner og lukker efter behov, men hvis den bliver for fedtet, kan den sætte sig fast, hvilket kan medføre, at der konstant vil være åbent, og så vil kulde trække ind fra emhætten.

Hvis du har problemer med emhætten, kan du kontakte bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren.

Emhætte – lys
I emhætten sidder der 2 el-pærer, vi anbefaler at du bruger 4W LED kerte med lille fatning. Husk at pærerne er varme, hvis de har været tændt, lige før du tager dem ud.

Fugt

Fugt er tegn på dårligt indeklima eller indtrængende vand.

Ventilationsanlægget skal altid være tændt. Under fanen “V” kan du læse mere om ventilationsanlægget.
Hvis anlægget ikke virker, er det vigtigt at der i perioden luftes ud mindst 2 gange dagligt, indtil det bliver repareret.

For at minimere risikoen for fugtskader må temperaturen i boligen ikke komme under 16 grader i længere perioder.

Undgå at dække radiatorer til med våde håndklæder og lignende. 

Radiatortermostaten måler temperaturen i rummet, og hvis du dækker radiatortermostaten til med fx en sofa, kan radiatoren ikke fungere optimalt. Du kan dog vælge at få afdelings vvs’er til at udskifte den almindelige termostat til en termostat med fjernføler. Hør bestyrelsen nærmere om priser. 

Hvis ikke det løser problemet, skal du kontakte bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren.

Hvis du har skimmelsvamp i boligen, har du pligt til at oplyses det til bestyrelsen, så du kan få den rette hjælp, inden det spreder sig.

Hpfi-relæ

Hpfi-relæ

Hvis du mangler strøm i din bolig, skyldes det ofte, at der sprunget en sikring, eller at relæet er slået fra.

Relæet kan slå fra af flere grunde fx overbelastning, fejl på apparat, ledninger eller installationer.

Du kan selv fejlfinde ved at slukke for alle apparater og tænde relæet igen.
Derefter tændes alle apparater ét ad gangen, indtil relæet går ud igen. Når relæet går ud, ved du hvilket apparat, der er skyld i problemet.

Manglende strøm kan også skyldes fejl hos el-selskabet eller manglende betaling. 
Tjek altid:

  • Om det også gælder naboerne
  • Forsyningens hjemmeside
  • Om der er varslet vedligeholdelse

Køkkenskabe

Køkkenskabe
Hvis køkkenskabet under vasken begynder at hænge, er det fordi, at der er for meget vægt på lågen. Dette kan afhjælpes ved at hænge bioaffald (som er tung) inderst og restaffald (som er let) yderst på lågen. 
Derudover er det vigtigt, at du ikke overfylder skraldeposen, både så du kan binde knude på posen, og så du ikke presser ned i stativerne. 
Hvis du skal presse posen mere sammen, inden du kan binde en knude, er det vigtig, at du tager den af stativet først, så du ikke hænger i lågen. 

Lys – elpærer
Lys – manglende belysning
Lys – gadebelysning 

Lys – elpærer
Som beboer skal du selv skifte el-pærer. 

Vi anbefaler du bruger følgende:

Emhætte: 2 x 4W LED kerte med lille fatning
Toilet: 4 x 3W LED GU10
Bad: 5 x 5W LED GU10
Udvendig lampe: 2 x 9W G23 2 pin fatning 

Spots skiftes ved at trykke og dreje på ringen, der sidder rundt om pæren.

Lys – manglende belysning
Start med at tjekke sikringer og Hi-fi relæet (du kan læse mere om det under H). 
Dernæst skal du tjekke følgende:

  • Om det også gælder naboerne
  • Forsyningens hjemmeside
  • Om der er varslet vedligeholdelse
  • Regningen er betalt

Lys – gadebelysning
Hvis der mangler gadebelysning på Agertoftens grund, skal du sende en mail til bestyrelsen eller skrive det på facebook, så andre beboere også er informeret om, at de skal færdes med forsigtighed, indtil det virker igen.
Hvis der mangler gadebelysning på kommunens grund omkring Agertoften, skal du kontakte SEAS-NVE på https://www.seas-nve.dk/kundeservice/driftinfo/fejlmeld-vejbelysning

Oliespild på veje

Oliespild på veje
Hvis du spilder olie på vejen, kan det resultere i at vejene blive glatte, og visse olier kan beskadige asfalten. 

Derfor er det vigtig hurtigst muligt at komme af med olien.

Hvis du opdager det lynhurtigt, kan du skynde dig at skylde det ned i kloakken. Vigtig! Dette må ikke gøres andre steder end i Agertoften, da hos os har vi et meget nyt anlæg, der kan opfange og udskille olien i kloakken. 

Du kan også strø kattegrus eller produkter med lignende sugeevner på, lade det ligge lidt og derefter feje det op.

Hvis du arbejder på din bil, er det vigtigt, at du bruger et tæppe eller en spildbakke beregnet til oliespild.

Parkering
Postkasser


Parkering
Alle husstande har én privat parkeringsplads, hvilket betyder, at der kan være rift om de resterende gæsteparkeringspladser.
Hvis der holder en enden bil på din plads, må du gerne pænt bede vedkommende om at flytte sin bil. Hvis du ikke ved ,hvem det er, så kan du benytte facebook gruppen til at lave en venlig henstilling. 
Det er ligeledes vigtigt selv at informere egne gæster om at benytte på gæsteparkeringerne.

Alle afdelingens håndværkere må benytte alle parkeringspladser i tidsrummet 7.00-16.00

Har du ikke selv en bil og brug for din parkeringsplads, opfordrer bestyrelsen til, at du sætter et gæsteparkeringsskilt på din parkeringsplads, så der frigives en ekstra plads. Det er også med til signalere til indbrudstyve, at der er nogen hjemme. Skiltene udleveres i fælleshuset åbningstid og kan fx også sættes op ferieperioder.


Postkasser
Dem har vi ikke været heldige med, bestyrelsen er klar over udfordringerne med dem og forventer at udskifte til nye postkasser i foråret 2019. 

Radiatorer
Ringeklokker
Røgalarmer

Radiatorer
Læs mere her…

Ringeklokker
Hvis ringeklokken ikke virker, skyldes det som oftest, at den skal have skiftet batterier. Det er dit eget ansvar at sørge for, at batterierne virker.

  • 1 ringeklokke: 1 x LR23A-Batteri
  • 1 modtagerboks til ringeklokken: 3 x C-batterier

(Der er være udskiftet til nye modeller i enkelte boliger)

Du må ikke selv skifte frekvens på ringeklokken, da alle ringeklokker er indstillet efter hinanden i afdelingen. Ellers risikere du, at det også begynder at ringe på hos naboerne. 

Røgalarmer

Du er forpligtet til at have to fungerende røgalarmer i hjemmet. Røgalarmer skal holdes fri for støv, og det er ikke tilladt at tage dem ned eller overmale dem. Hvis røgalarmen ikke virker eller begynder at bippe uden grund, så prøv først at skifte batterier, inden du kontakter bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren.

  • 2 x røgalarmer (st. og 1. sal): 1 x 9v-batteri

Skadedyr
Skimmelsvamp
Snerydning

Skadedyr
Læs mere her…

Skimmelsvamp
Læs mere her…

Snerydning
Det er afdelingens ansvar at snerydde og salte veje, stier og fortove, men det er dit eget ansvar at holde din egen sti fra hoveddøren og ud til fortovet/vejen fri for sne.

Det er god idé at holde øje med vejrudsigten i de kolde måneder. Hvis du er væk fra boligen mere end én dag, bedes du sørge for at få en nabo eller ven til at sørge for snerydningen for dig. 

Hvis du observerer akutte problemer som kan forsage ulykker, som fx istapper fra tagene eller manglende saltning, så kontakt bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren.  

Toilet
Træ og hække

Toilet
Kan toilettet ikke trække ud, kan det skyldes, at det er stoppet, eller at cisternen er gået i stykker. 
Hvis toilettet er stoppet, skal du selv prøve at afhjælpe det på 2 måder:

  1. Hæld en stor spand med vand ned i toilettet. Hæld det i på én gang, så det lægger et pres. Så længe der siver vand ud, er der håb. Afvent og prøv igen senere.
  2. Brug en svupper. Bevæg svupperen kraftigt op og ned til at få skabt et tryk. 

Brug aldrig afløbsrens, klorin eller kaustisk soda, da det er skadeligt både for miljøet og en evt. kloakmester der må komme ud. 

Hvis det ikke hjælper, skal du kontakte bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren.

Træ og hække
Inden du begynder at plante eller klippe træer og hække, er det er god idé lige at læse havereglementet igennem og tale med naboerne først. 

Det er afdelingen, der har ansvaret for at beskære træerne i forhaverne. Men det er dig selv, der skal sørge for vanding. Hvis dit træ skabe vandris (små sideskud på stammen), må du gerne selv klippe dem af. 

Hvis det er sket skade på dit træ, skal du straks meddele det bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren, så der ikke sker yderlig skader på træet eller omkringliggende bygninger. 

Vand – intet vand
Vand – vandet stiger op gennem afløb eller vask
Varme
Varmtvandsbeholder (VVB)
Vinduer
Ventilation

Vand – intet vand
Hvis du mangler vand, skal du først tjekke:

  • Om det også gælder naboerne
  • Forsyningens hjemmeside
  • Om der er varslet vedligeholdelse

Hvis du kun mangler vand i én vandhane, skal du skrive en mail til bestyrelsen. 
Mangler du vand i alle haner, skal du ringe på 8174 0027.

Vand – vandet stiger op gennem afløb eller vask
Ved opstigende vand kontakt straks bestyrelsen på 8174 0027. 

Varme
Læs mere her…

Varmtvandsbeholder (VVB)
På varmtvandsbeholderen kan du aflæse temperaturen. Inden du aflæser temperaturen, er vigtigt at tage højde for, at der ikke lige er nogen der har taget opvasken eller på anden vis tømt ud af beholderen, for så vil temperaturen være lav. 

Du kan selv justerer temperaturen alt efter, hvor mange I er i husstanden, og hvor meget varmt vand, I har brug for.

Dog anbefales det at have en temperatur på 55 grader. Dette er også minimumsgrænsen for at undgå legionella og andre bakterier. Ved for høje temperaturer dannes der hurtigere kalkaflejringer i rørene. 

Vinduer
Vinduerne skal smøres mindst én gang om året. Se videoen her om, hvordan du gør det. 

Ventilation
Én gang om året skal ventilationsanlæggene have en servicegennemgang, og i den forbindelse bliver der også skifte filtre på anlægget. Der bliver yderligere skiftet filtre en gang til om året. Det er afdelingen, der holder udgiften til servicebesøgene, men du har selv mulighed for at lave til tilkøb på pollenfiltre. 

Du må ikke støvsuge filtrene, da det gør dem kompakte og ødelægger dem. Hvis du selv synes, der er behov for at få skiftet filtre mere end to gange årligt, er du velkommen til selv at købe og udskifte filtre, eller købe dem gennem bestyrelsen. 

Som en del af vedligeholdelsespligten skal du selv rense udsugningsventilerne mindst én gang årligt. Hvis ventilerne ikke er rengjorte, vil du især efter et filter skift kunne høre anlægget larme mere og nogen gange begynde at hyle, da der kommer meget tryk på. Du kan se videoen her, hvordan man gør. Der ligeledes også en video, der viser hvordan man indstiller temperaturen. 

Rundt om indblæsningsventilerne der sidder i alle rum, dannes der en sort ring. Det er støv fra boligen, som let tørres af med en støvkost eller opvredet klud.

Det er ikke tilladt at slukke for ventilationsanlægget. Hvis anlægget larmer mere, end der er behageligt, så er der noget galt. Kontakt da bestyrelsen eller ejendomsfunktionæren.